Inget förflutet-övning

Jga går en Hello Happiness-kurs som jag tidigare skrivit om. Det är så utvecklande och vi går igenom riktiga teorier om lycka, vad som händer i kroppen, vilken hjärnhalva som aktiverad samt olika övningar och tankeapproach man kan använda sig av. Lycka kommer ju inifrån, den kan påverkas av yttre faktorer men bara till en grad - " det är inte hur du har det, utan hur du tar det". Det kan låta klyschigt och det är det kanske också, men inte mindre sant för det.
En intressant övning/meditation tänkte jag dela med mig av som jag anser som väldigt utvecklande och intressant:
"Inget förflutet-meditation":
Sitt bekvämt med slutna ögon, andas djupt och föreställ att du inte har något förflutet.
Gör detta först i en minut, sedan i fem minuter, tredje omgången i tio minuter. (Överkurs - gör det i en timme)
Varje gång du utför övningen föreställ dig inlevelsefullt mer och mer att du saknar ett förflutet.
Första gången kan det kännas lite obehagligt, "vem är jag om jag inte har ett förflutet?"
Andra gången kan upplevelsen vara trevligare, avkopplande, ge mer energi m.m.
Om man inte har ett förflutet/bakgrund är det svårt att vara pessimistisk och cynisk.
Utan förflutet finns ingen historia. Utan förflutet finns inget att förlåta, ingenting som hindrar dig från att vara lycklig.
Alla har vi något i vårt förflutna att släppa taget om, för ingen har en bakgrund som varit helt tillfredsställande. Att släppa taget och strunta i besvikelser från förr kan leda till en lyckligare tillvaro. Dra lärdom av din historia, men fastna inte i den.
(övningen kommer från Robert Holden)
Det är intressant att jag tänkt i dessa banor långt innan jag påbörjade denna kurs, jag ägnat fem minuter varje morgon med att tänka på allt jag är tacksam för i mitt liv just idag, just nu.... det är något jag gjort i ca 6 månader nu. Jag snoozar och sedan de sista fem minuterna ägnar jag mig åt detta.  Samtidigt som jag tänker att jag måste strunta i livet som det var och se framåt, glöm bakåt. Jga skriver av mig, reflekterar över mig själv och mediterar. Jag kan längta till meditationerna faktiskt, då jag får höra min "inre röst" och få svar på frågor..... På det sättet förstod jag att jag enbart orkar med en "relation" som den med spöket, inget annat just nu. Så jag behåller honom och får nöja mig med det.
Ujuj, kan skriva massor om detta... men måste svara i telefonen nu....

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0