nostalgimix (Candy Candy, Lilla huset på prärien, cinnamon chicken

Jag var helt galen i "Lilla huset på prärien" när jag var liten. Åh  vad jag drömde mig bort när jag såg  denna söta serie, jag drömde om att mr Ingalls var min pappa och jag ville oxå vara med om allt fint som hände där på prärien.
Ja jag tror att jag fick min uppfostran/livskunskap genom detta program på ett sätt.  Jag följde laura genom glädje och sorg från det hon var liten, och jag i samma ålder,  till vuxendom. (Samma sak var det med mangaserien om Candy Candy, där ville jag oxå ha dessa vackra klänningar och det stoora lockiga håret och  möta min stooora romatiska kärlek på samma sätt hon mötte sin antoooooniiiii).

Nåväl, ni vet det där avsnittet i "Lilla..." när Nellie har bjudit Alonzo ( som Laura är kär i) på middag och beer Laura laga maten fast hon ska säga att hon gjort det själv.  Maträtten var "cinnamon chicken" och Laura byter ut kanel mot cayennepeppar och det går ju på tok alltihopa.
Jag minns denna maträtt och tyckte det var konstigt, och har nu sökt upp den på nätet och lagade den idag, och åh mums vad det va gott! Hann inte ta en bild men rippar den från google och lägger ut  tillika med receptet som är på engelska.



Prova!!!


På tal om Candy Candy måste jag bara lägga upp introt till denna film/serie som jag var förhäxad av när jag var liten. Hittade ingen med svensk översättning, men lyssna till texten!(läs nedan) heeeelt otroligt, och detta växte jag upp med.
TEXT:

I like myself just the way I am.

A little fat, but so what? I'm as cute as a lamb.

Oh how I love climbing trees,

Talking and whistling with glee

My name is, my name is, my name is "Candy".

When I look at the sky, life seems far away

That's when I pinch my cheeks, and I will say:

"Smile, smile, smile, Candy

Make the tears disappear, Candy, Candy."


Allt för mig för närvarande. Ses åter strax.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0