grönt är skönt

Jag vet inte vad som hänt men nu senaste dagarna har jag haft ett stort sug efter grönsaker, frukt och bär. Jag dras som en magnet till  fruk-och grönsaksdiskarna i matbutikerna. Jag tror det hänger samman med  att jag känt mig trött och hängig de senaste veckorna  (beror nog på hösten) och sedan har jag blivit imponerad av en kollega som nu hoppar över eftermiddagskaffet och pressar två apelsiner istället. Smart och nyttigt!
Nu är hela kylskåpet fullt av grönsaker och frukt och min nya devis är "add-ons"- alltså inte behöver man tillaga alla grönsaker och måka i sig frukt hela tiden, men tex. en halv apelsin till frukostmackorna, lite spenat i köttfärssåsen eller en riven morot och lite paprika till middagen alla dagar gör mycket. Sedan har jag dunkat på med en massa vitamin/mineraltillskott i brus och tablettform. Kolla vad mycket gott och livsviktigt det finns i vanliga grönsaker här!
det är ju de facto så att kosten visar sig i folks ansikten och hår, de som är undernärida (alltså inte bara smala och tunna, utan man kan även vara överviktig och undernärd). Får man inte i sig all näring så blir man grådaskig och hyn förlorar sin lyster, håret blir stripigt och torrt.
Jag är livrädd för att se 15 år äldre ut  än vad jag är om några år och se "sliten" ut och tycker att det inte är så kostsamt att motverka detta.
Det är inte alls så att jag tidigare ätit en massa omyttigt, men nu maxar jag grönt intag ett tag framöver iallafall.
Midagen igår: Soyafärs i spenat och tomatsås, fullkornspasta, grönsaker och grönkål...mums!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0