sköna söndag

Det är intressant att studera skillnaden på finska och svenska föreläsare/lektorer. Svenskarna har powerpoint, paus var 55:e minut, fruktstunder och rör sig mycket under sin föreläsning och berättar kring utefter stödorden/rubrikerna.
På en 15 poängskurs är det  hemtentamen, men även diskussion kring olika frågor på  nätforum med andra studeranden som visar att man satt sig in i kurslitteraturen och "hängt med". 
De finska kör med overhead för det mesta, läser innnantill från det som redan står på overheadpappret, läser innantill från olika böcker och annat material som man även fått uppkopierat. Pauser tas men det är långt emellan dem, på en 10 poängskurs ska man lämna in en uppsats på ca 10 sidor, läsa kurslitteraturen (5 böcker), skriva hemtentamen som är ca lika lång som uppsatsen, läsa två skönlitterära böcker och skriva referat på dem samt gärna kika på listan med all referenslitteratur som läraren gett en...... jo, jag glömde även  nämna att man ska läsa igenom kompendiet som man fick oxå......
Ja jag ska faktiskt försöka fixa detta men får se om jag orkar...... Har ju inte liiiite annat att göra också. 
 
Nu ska jag iväg att promma med en kul kaveri, den här söndagen har verkligen varit bra - först kurs på morgonen, sen lunch med en av mina bästa väninnor ( som jag träffar alltför sällan) och nu som avslut prommis med en skitkul person. 
 
 
På återseende!
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0